Zelf een zeepketting maken.



Deze zeepketting heb ik gemaakt voor een vriendin die gaat trouwen, vandaar de hartvormige zeepjes.


Doorzichtige zeep in een glazen bakje. De zeep kan je kopen bij http://www.soapqueen.nl/. even in de magnetron om te laten smelten. Ik doe het elke keer 10 seconden, zodat het niet te snel gaat en te heet wordt.




Wanneer de zeep vloeibaar wordt kan je de geur en kleur toevoegen. Ik heb gekozen voor de kleur rood en de geur is rozen. Hieronder zie je op de foto dat ik de mal met hartjes gevuld heb. De mal is trouwens van de ikea en wordt ook wel gebruikt voor ijsklontjes.




Wanneer de zeep hard is geworden haal je ze uit de mal. Om ze aan de ketting te rijgen heb je een gaatje nodig, die kan je maken met een klein houtboortje. Bovenstaand zie je houtboortje nr.3.


Dit zijn de benodigdheden die ik gebruik voor de ketting;

-verschillende soorten/kleuren lint
-zeepjes, vorm naar eigen voorkeur
-stevig draad
-2 knijpkraaltjes
-1 veterklem
-kralen naar keuze


Ik leg altijd eerst mijn kralen uit op tafel, zodat ik een beetje kan zien of het wat wordt en wat ik nog eventueel wil veranderen. Daarnaast leg ik mijn draad om te zien welke lengte ik nodig heb.




Op bovenstaande foto's kan je zien dat ik onderaan de ketting begonnen ben door verschillende lintjes in een veterklem samen te brengen.



Breng je draad door het oogje wat aan de veterklem zit en vouw hem terug naar boven. Je knijpkraaltje zit om beide draden. Knijp je knijpkraal dicht met een platbektang.



Je kan beginnen met het rijgen van je kralen en zeepjes en het aanbrengen van het lint.



Aan het einde van de draad komt weer een knijpkraal. Vouw je draad terug door de knijpkraal. Zorg dat de lus, die je nu vormt, groot genoeg is, zodat je de ketting later kan ophangen. Steek het stuk waar de draad dubbel is teruggekomen terug in het laatste zeepje en bind een stukje lint eromheen om eventueel je knijpkraal iets te verbergen.


Geen opmerkingen:

Een reactie posten

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...